Gezond BBQen is niet moeilijk – Zo doe je dat

11 juli 2023

We kennen het: Je bent eindelijk goed op weg met het opletten op wat je eet. De kilo's zijn er na een strikt regime van sporten en water drinken vanaf. Maar het BBQ seizoen ligt op de loer.

Die heerlijke stokbroodjes met kruidenboter, verse zalmpjes van the Q en natuurlijk veel worstjes, speklapjes en hamburgers met verschillende sauzen. 

Dit is natuurlijk funest voor al het harde werk waardoor we bijna liever een BBQ zouden vermijden. Zonde!

Wat als ik je vertel dat je ook een gezonde BBQ kunt hebben. Het vraagt wat aanpassingen maar met deze tips kan je toch gezellig BBQen op een gezonde wijze. 

Sla het stokbrood met kruidenboter over

geen stokbrood

Voor degene die ooit een dieet hebben gevolgd is dit niets nieuws: Maar brood, dus ook stokbrood, zit vol met koolhydraten. Ook het lekkere laagje kruidenboter op het verse stokbrood helpt niet mee.

Sla het stokbrood dus zoveel mogelijk over of houdt het op een enkel stukje.

Maar pas op: Het proeft altijd naar meer.

Kies mager vlees

De volgende tip komt waarschijnlijk niet als een verassing: Maar kies zoveel mogelijk voor de magere vleessoorten op de BBQ. Deze bevatten minder vet en zijn dus gezonder voor je.

Voorbeelden van magere vleessoorten zijn kip, biefstuk of ossenhaas.

Groenten op de BBQ: Heerlijk

eet groente bbq

Groenten blijven de meest gezonde keuze voor je. Laten er talloze lekkere recepten zijn voor groenten op de bbq.

Van heerlijke groene asperges tot gegrilde aubergines. 

Ook (tros) tomaten, champignons en fruit zoals ananas is heerlijk op een bbq.

Kies voor vis of schaaldieren

kies vis schaaldieren

Vis en schaaldieren blijven een gezonde keuze op de bbq. Over het algemeen bevat vis minder vet en zit het bordevol goede vetzuren en olien wat weer goed voor hart en vaten is.

Klassieke visgerechten op de bbq zijn toch wel zalm of gambaspiesjes.

Let op met sauzen

kies gezonde saus guacamole

Kies je voor een lekker mager stuk vlees zoals kip, biefstuk of zalm?

Wees dan wel voorzichtig met sauzen en probeer deze zo veel mogelijk te vermijden. Veel sauzen zoals BBQ saus zitten vol suiker.

Over het algemeen is het vlees, vis en groente lekker gemarineerd en is een saus helemaal niet nodig.

kan je echt niet zonder? Kies dan voor een light variant die vaak op basis zijn van magere Yoghurt. Daarnaast zijn er ook andere gezonde varianten zoals guacamole

Pas op met alcohol

Een wijntje of biertje bij de BBQ is natuurlijk super lekker maar niet gezond.

Probeer daarom hiermee ook zoveel mogelijk rekening te houden. Kies een keer voor een lekker muntwater of met een citroentje.

Kies een gezonde salade (geen huzare)

fruitsalade

Een frisse salade zoals een fruitsalade of een traditionele variant is lekker bij een bbq.

Staat er echter huzarensalade of een andere variant , let dan wel op want hier zit veel mayonaise in verwerkt. Wil je echt een gezonde BBQ, kies dan gewoon lekker voor een fruit of normale salade.

We kijken uit naar je idee├źn

Laat een reactie achter

BBQ Schort

Ben jij klaar om de koning van de BBQ te worden?

Ontvang wekelijks de beste BBQ-recepten, marinades en griltips, zodat jij je vrienden en familie kunt imponeren. Schrijf je vandaag nog in!

Succesvol ingeschreven

bbqadvies.nl
Logo